Teambuilding har blitt et buzzord i bedriftverdenens kretser de siste årene. Mange bedriftsarrangører og planleggere av teambuilding kaster begrepet 'teambuilding' rundt som en del av deres markedsføringsprat - men begivenhetene deres lever ikke alltid opp til teambuilding-løftet. For at et arrangement faktisk skal transformere og sementere nye måter å samarbeide på, må det tilby mer enn bare « eppeservice» i form av ord fra noen google søk og en gruppetur for å fiske på fluefiske.
Vellykkede teambuilding-arrangementer har en rekke elementer til felles:
1. Muligheten til å se hva som blokkerer for vellykket kommunikasjon og teamarbeid
2. Sjansen til å se medarbeidere i ukjente roller og situasjoner
3. Nødvendigheten av og utvikling mot å samarbeide mot et felles mål
4. Støtten som trengs for å skape produktive nye måter å samarbeide og bygge teamet videre på
Gode teambuildere tar disse kjipe og tørre konseptene og gjør dem til en morsom og nyttig læringsopplevelse. De sanne geniene i teambuilding verdenen kan skape fantastiske og transformerende arrangementer som vil ryste organisasjonen din og vekke inspirasjon som du aldri visste eksisterte i ditt firma. Erfarne planleggere av teambuilding-arrangementer vet hvordan de kan bringe dine kolleger og ansatte sammen på nye måter som fremhever styrkene du vet de har, og viser dem hvordan du bruker disse styrkene til å bygge et solid service- eller produksjonsteam som rett og slett ikke kan slås.
TeamBuild, et britisk selskap som spesialiserer seg på å bygge teams, workshops og gruppeevents. De forklarer at teambuilding-utfordringer kan være gunstige for å fremheve hvordan arbeidshindringer overvinnes ved å samarbeide. De tilbyr ved siden av sin vanlige praksis også turer i norsk natur, der en er nødt til å samarbeide mot felles mål.
Andre selskaper planlegger 'Servicedager' som kan omfatte å bygge en lekeplass for veldedighet eller gjøre noe for en lokal veldedighet. Uansett er dagens verdi i innholdet som tas med hjem på slutten - at et team kan overvinne hva som helst ved å bli kjent og samarbeide - som et team med unike medlemmer.
Tim has background as is business psychologist and work sociologist with expertise in building organisations and teams to solve problems for the future. Tim has expertise in technology and the symbiosis between human interaction and technology in operational processes.